domingo, 12 de abril de 2015

a on mires?


Quan els metges passem massa temps mirant a la pantalla de l'ordinador , les claus no verbals de la comunicació es poden perdre , afectant la nostra habilitat per comunicar amb els pacients , per connectar amb ells i crear un vincle metge -pacient de confiança .

Com ja reivindica la campanya " Mírame , Diferénciate " l'arribada de la història clínica electrònica ( HCE ) , és difícil per als pacients aconseguir la nostra atenció . En el proper número del Journal of Medical Informatics es publicarà un article que recull el treball realitzat utilitzant tecnologia de seguiment de la mirada durant 100 consultes mèdiques . Així , mitjançant càmeres que registren el moviment dels ulls , han descobert que el metge passa prop d'un terç de l'entrevista mirant a la pantalla de l'ordinador en comptes del pacient i que amb les històries en paper aquesta proporció és significativament menor . Curiosament , els pacients també passen una gran part de la consulta mirant a la pantalla , entenguin o no el que allí es reflecteix .

Els patrons de mirada del metge durant la primera visita exerceixen una poderosa influència en el comportament i els moviments de la mirada del pacient . Per tant , qualsevol oportunitat perduda per establir un contacte visual suposa una important minva en la capacitat de crear un vincle entre metge i pacient en els escassos minuts de què disposem .

Resulta paradoxal que una eina ideada per ajudar els sanitaris a prestar una assistència més efectiva , eficient i centrada en el pacient , estigui tenint els efectes oposats . Els autors de l'estudi esperen que amb aquest tipus d'investigacions s'aconsegueixi adaptar el disseny dels sistemes d'HCE per potenciar la interacció metge - pacient a través, per exemple de programes que facilitin la participació del pacient o el desenvolupament de guies per entrenar els facultatius en la comunicació amb el pacient.

A dia d'avui un bon curs basat en com aprendre a comunicar-nos i resoldre conflictes cara a cara no estaria gens malament, les noves tecnologies ens aporten molts beneficis, però no exempts de riscos.
Riscos assumibles sempre i quan no ens oblidem adaptar-nos i preparar-nos pels cambis i no pensar que tots això passa i res més, sino que tot cambi requereix un estudi i una adaptació progressiva i ben mesurada per no perdre de vista coses tan bàsiques com les relacions humanes.

Parlem-ne!