 Un dels moments cabdals del nou testament és el Sant Sopar.
 El vespre en que Jesús es reuneix amb els seus deixebles per sopar, 
deixa alguns dels darrers missatges i instaura l’eucaristia. Com passa 
sovint a la Bíblia, hi ha diferents interpretacions del que va ser 
exactament el que va passar ja que no tots els evangelis coincideixen 
del tot. Però això són detalls menors quan el que compta, o el que 
hauria de comptar, és el missatge espiritual.
Un dels moments cabdals del nou testament és el Sant Sopar.
 El vespre en que Jesús es reuneix amb els seus deixebles per sopar, 
deixa alguns dels darrers missatges i instaura l’eucaristia. Com passa 
sovint a la Bíblia, hi ha diferents interpretacions del que va ser 
exactament el que va passar ja que no tots els evangelis coincideixen 
del tot. Però això són detalls menors quan el que compta, o el que 
hauria de comptar, és el missatge espiritual.
La importància del Sant Sopar en la 
cultura europea queda clara quan ens adonem que segurament és un dels 
fets més representats en la iconografia al llarg de la història. El quadre del Sant Sopar de Leonardo da Vinci possiblement sigui un dels més coneguts i s’ha imitat en tota mena de imatges de propaganda o de series de televisió.
 Però la representació pictòrica del Sant Sopar també ha tingut una 
utilitat més enginyosa. Ha servit per veure com es modificaven els 
costums alimentaris al llarg del temps.
Per saber el que la gent menjava en 
determinats períodes històrics podem recórrer a la documentació, al que 
explicaven els novel·listes o a llistes d’aliments que es puguin 
recuperar en palaus o castells. Però tot això serà una mica esbiaixat. 
Normalment aconseguim informació sobre el que menjava la gent de classe 
alta. El menjar del dia a dia dels servents no és una cosa que es 
considerés digne de ser esmentada normalment.
Però uns investigadors van trobar una 
manera indirecta de comparar com canviava la idea del menjar que es 
tenia al llarg del temps. I el que van fer
 va ser agafar 52 quadres del Sant Sopar pintats en diferents èpoques 
entre els anys 1000 i 1800 i els van comparar. L’escena representada és 
la mateixa, els elements importants també són una constant, però la 
manera de representar-ho varia molt i és indicatiu del concepte que 
tenien els autors sobre un sopar en cada època.
Van mesurar la
 mida dels caps dels assistents al sopar, els dotze apòstols i Jesús, i 
van treure el valor mitjà. A continuació van mesurar la mida dels plats 
que hi havia pintats, la dels aliments que hi havia als plats i també la
 del pa que hi havia a la taula. I tot això ho van comparar amb la mida 
dels caps, que es feia servir com a sistema de referència. D’aquesta 
manera es va poder veure que a mida que passaven els segles, la 
quantitat de menjar i la mida dels plats anava augmentant de manera significativa. Els plats i el menjar augmentaven prop del 70 %, mentre que el pa incrementava la mida en un 23 %.
Això pot indicar que a mida que van 
passar els segles a Europa es va anar disposant de més menjar i per 
tant, a l’hora de pintar una taula hi representaven el que seria normal 
trobar en cada moment. De totes maneres, cal anar amb compte ja que 
també podria simbolitzar la importància que donaven al menjar en cada 
període històric. Una cosa és la quantitat real de menjar i l’altra la 
percepció que tenim del menjar. En tot cas, l’interessant no és tant la 
mida absoluta del menjar sinó el canvi experimentat al llarg dels 
segles.
Però sobretot és una manera enginyosa de 
treure informació sobre costums d’alimentació al llarg dels segles a 
partir de fonts ben inesperades. Aquest és un d’aquells casos en que 
personalment em resulta més interessant l’estratègia feta servir pels 
experimentadors que no pas el resultat de la recerca en si mateix.
Però, per si acava sent un experiment que perduri en el temps, avuí em menjaré una pizza mentre pateixo d'un altre Madrid-Barça i hem faré una foto per que algú ho pugui analitzar en el futur... 
