D’aquest  quadre s’han dit moltes coses, que han anat donant-li un aire encara  més misteriós. Que si la model estava embarassada, que si en realitat  era el propi da Vinci, que si hi ha missatges secrets amagats dins  l’obra...
En  tot cas, cal reconèixer que el retrat és realment particular. I bona  part de l’efecte és deu a la tècnica amb que es va pintar, coneguda com sfumatto, en la que els contorns queden lleugerament indefinits i es crea una atmosfera suau que facilita el que “entrem” dins l’obra.
Però  en Leonardo era un murri, i va aprofitar-se d’una característica  fisiològica de la visió humana per causar l’efecte intrigant del  somriure. En tot cas, això és el que opina Margaret Livingston,  una experta en la percepció visual i que afirma que la clau és un joc  de contradiccions entre els dos sistemes de visió que tenim.
El  cas és que quan mirem una cosa, normalment la nostra mirada es fixa en  un punt relativament reduït. Quan llegim un text, el que realment veiem  és una o unes poques lletres. La resta les intuïm, però el centre  d’atenció, allà on enfoquem és una zona molt i molt petita. Això està  afavorit per la distribució de cèl·lules sensibles a la llum dins la  retina. La distribució no és uniforme, sinó que hi tenim una densitat  molt més alta just en el punt central, i més esparsa a la perifèria, a  més d'un punt completament cec.
A  més, el cervell també processa de manera diferent les imatges captades  en el centre del camp visual i a la perifèria. Per això es parla de visió perifèrica.  I la informació que n’obtenim és menys elaborada, però igualment útil.  Moltes vegades esquivem coses que encara no sabem que són, però que de  reüll notem que s’acosten. Són coses que captem amb la visió perifèrica.
Doncs  quan mirem el quadre de la Gioconda, normalment ens fixem sobretot en  els ulls, igual que fem amb totes les cares. Aleshores captem una cara  somrient. Però tant bon punt ens fixem en la boca, el somriure  desapareix. I això ha causat angoixa i inquietud a molts admiradors del  quadre. 
La  clau és que la boca realment no somriu, però l’ombra de la boca pot  donar la sensació d’un somriure... si la percebem amb la visió  perifèrica, menys detallada. Quan fixem l’atenció, el que semblava un  somriure passa a ser una boca normal, tampoc excessivament seriosa, i  amb unes ombres al costat a les que no hi parem atenció.
Però quan tornem la mirada als ulls, el somriure torna. Torna degut a que la visió perifèrica és enganyada de nou. 
No  sé si en Leonardo ho va fer a propòsit o simplement estava jugant amb  els efectes que aconseguia. En tot cas aquest quadre és un exemple  fantàstic de com de complicat pot arribar a ser per al nostre cervell  interpretar uns senyals de llum que reben un grapat de cèl·lules amb les  que ens formem una imatge mental del que ens envolta.

